kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۱۹۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵
زاکانی در مراسم آغاز به کار هیئت امنای محلات پایتخت:

 قوی‌ترین دوره مدیریت شهری دوره فعلی است

هیئت امنای محلات پایتخت، صبح دیروز همزمان با دویست و سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران آغاز به کار کرد.
 
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری شهر، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز شورا با بیان اینکه امیدواریم نیازمندی‌های محلات توسط هیئت امنا شناسایی و به شهرداران مناطق ارائه شود، گفت: خرسندیم که فعالیت هیئت امنا پس از گذشت فرآیندی سخت آغاز به کار کرد. امیدواریم یک زمینه‌سازی مناسب در محلات ایجاد شود؛ متأسفانه محلات قدیمی هویت خود را از دست داده‌اند. محلات مساجد، گرمخانه‌ها و فضاهایی از این قبیل داشتند و بزرگانی امور محلات را دنبال می‌کردند. امروز هیئت امنای محلات همان امور را دنبال خواهند کرد.
مهدی چمران با بیان اینکه ما شورایی‌ها وظیفه داریم در خدمت هیئت امنای محلات باشیم، افزود: در این دوره دیدارهای صمیمانه به طور مرتب با اعضای هیئت امنای محلات برگزار می‌شود؛ در هیئت امنا از ادارات دیگر همچون آموزش و پرورش و پلیس حضور دارند تا بتوان به بهترین شکل مشکلات را حل کرد.
 شهردار تهران نیز در جلسه دیروز شورای شهر با بیان اینکه ذیل هیئت امنای محلات، مدیریت محله و ۱۱ خانه جهادی شکل خواهد گرفت، اظهار داشت: یکی از وظایف جدی هیئت امنای محلات تشکیل کانون‌های جهادی سلامت و تندرستی است، این بزرگ‌ترین سرمایه و مدل جدیدی از خدمت در جامعه ماست که تا متن جامعه و خانواده‌ها دنبال خواهد شد؛ لذا مفتخریم که نخبگان و مؤثرین محلات، ظرفیتی را به ظرفیت‌های شهر اضافه می‌کنند.
 قوی‌ترین دوره مدیریت شهری دوره ششم است
علیرضا زاکانی در ادامه پس از ارائه گزارش عملکرد معاون حمل‌ونقل شهرداری و استماع صحبت برخی اعضای شورای شهر، با تأکید بر اینکه کارآمدی را می‌توان با ادوار گذشته مقایسه کرد، گفت: قوی‌ترین دوره مدیریت شهری دوره ششم است، از سال ۹۰ تا ۱۴۰۲ آمارها مقایسه شده و هیچ دوره‌ای به اندازه امروز کار انجام نشده است. سال ۹۳ به میزان ۱۳۰ هزار تن آسفالت توزیع شده و در سال قبل یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن آسفالت توزیع شد. سیاه‌نمایی بد است و باید اطلاع داشته باشیم و سخن بگوییم.
زاکانی با بیان اینکه در دوره چهار ساله گذشته ۲۱ رام dc و یک رام ac اورهال شد، افزود: در این دوره ۴۸ رام dc اورهال شده و امسال ۱۰ رام قطار ac و ۲۰ رام dc  در برنامه است. در ۱۲ سال دوره آقای قالیباف هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شد و در چهار سال دوره اصلاحات ۱۳۰ دستگاه اتوبوس خریداری شد و ۸۲۶ دستگاه تا امروز در این دوره وارد شده و ۲۷۱ دستگاه آن مربوط به دولت است. مابقی اتوبوس‌ها نیز در حال واردات است. اگر اتوبوس خریدن راحت بود شهردار مدام اتوبوس می‌خرید.
 اینکه تولیدکننده اتوبوس را تأمین نکرده
 مشکل ما نیست
وی با بیان اینکه امروز دو هزار و ۸۰ دستگاه اتوبوس دائما فعال هستند، ادامه داد: آنچه شورا برای ما مصوب کرد پنج هزار میلیارد تومان نقد و دو هزار میلیارد تومان غیرنقد بود که هزینه تأمین دو هزار دستگاه اتوبوس است و ما قرارداد پنج هزار دستگاه اتوبوس را منعقد کردیم. اینکه تولیدکننده تأمین نکرده مشکل ما نیست. ما تسهیلات و منابع نقد و غیرنقد شرکت عقاب را تأمین کرده‌ایم و عمده منابع شرکت اسنا نیز تأمین شده است.
شهردار تهران با بیان اینکه شرکت شتاب اعلام کرده تا پایان سال می‌تواند ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تحویل دهد، اظهار داشت: بنده بارها اعلام کرده‌ام که مردم را اسیر دست این و آن  قرار نمی‌دهم. مدیریت شهری دوره ششم همت کرد که مسیری را پیش ببرد که در کشور بی‌سابقه است. ما نوع منابع را به گونه‌ای تجهیز کردیم که رشد فزاینده داشته باشد.
زاکانی بیان داشت: تحقق منابع ما تحقق بی‌نظیری است و در ۱۰۰ سال اخیر  کسی نمی‌تواند بگوید شهرداری و شورا این میزان بودجه محقق کرده است. منشأ این منابع انضباط مالی، مولدسازی و پیگیری و مشارکت است و این منشأ شرایطی را فراهم کرد تا به جای هزار دستگاه اتوبوس دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خریداری شود.
 کارفرمای ۶۳۰ دستگاه واگن وزارت کشور است
وی با اعلام اینکه کارفرمای ۶۳۰ دستگاه واگن ما نیستیم، گفت: وزارت کشور در سال ۱۳۹۶ کارفرمای دو هزار دستگاه واگن شد. دولت ناتوان قبل نتوانست این قرارداد را عملیاتی کند و دولت انقلابی به میدان آمد و همه دست به دست هم دادند. این کار نشدنی بود و رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل نیز در صحن شورا گفت که اگر همین یک موضوع را به نتیجه برسانید، دیگر نیاز نیست کاری کنید. 
شهردار تهران افزود: ۵۵ درصد داخلی‌سازی تجهیزات شامل لوازم داخلی و بدنه و برخی سیستم‌ها بود. ما در چین چند کار انجام دادیم و اولین کار این بود که از ۲۳ تا ۲۷ ماه زمان قرارداد را به ۱۲ تا ۱۴ ماه کاهش دادیم. دومین خاصیت سفر این بود که توافق کردیم که بوژی (کشنده لوکوموتیو) داخلی‌سازی شود.
زاکانی ادامه داد: در داخل کشور هیچ گاه بوژی به این شکل ساخته نشده و مپنا به تازگی وارد ساخت بوژی شده است. ما با چینی‌ها قرارداد بستیم که اعتبار در نظر گرفته شده را انتقال تکنولوژی هزینه کند. ۲۵ میلیون یورو به نفع کشور عمل شد و ایران به عنوان بوژی‌ساز مطرح شد.
 اولین واگن‌ها دهه فجر وارد می‌شوند
وی با بیان اینکه ماحصل این اقدام برد بزرگی حاصل شد، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها صورت گرفت و چینی‌ها در خردادماه نمونه یک در یک را تحویل خواهند داد. بنده اعلام کردم که دهه فجر، اولین واگن وارد خواهد شد و هیچ گاه نامی از نیمه اول سال نبردم. لذا در تأمین ۷۹۱ واگن و ۲۸۰ واگن در قرارداد جدید و ۱۱۳ واگن داخلی پیگیری‌ها انجام شد. شهردار تهران با بیان اینکه هشت رام قطار هفت واگنه به طور کامل، ۱۰ رام تجهیزات و مابقی به صورت انتقال تکنولوژی وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: این اقدام یک  افتخار ملی است.
زاکانی گفت: از اتوبوسرانی و تاکسیرانی افرادی به چین سفر و نمونه‌ها را بررسی کردند و بعد از آن بنده برای نهائی کردن قراردادها به چین سفر کردم. چرا برخی ناراحتند که ما می‌خواهیم خودروی با کیفیت ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهیم. پس از بازگشت ما از چین ارقام کاهش یافت. ما ۲۲۰ هزار یورو قرارداد بستیم و تضامین لازم آن وجود دارد.
 عده‌ای نمی‌خواهند کار انجام شود 
وی با بیان اینکه قراردادهای دیگر را دستگاه‌های دیگر دنبال می‌کنند، یادآور شد: عده‌ای می‌خواهند کار در شهر انجام نشود اما انجام شد. وزرا از منطقه ۱۷ و ۱۸ بازدید کردند و باور نداشتند که تا این اندازه کار انجام شده است.
شهردار تهران تأکید کرد: فرمایشات برخی اعضا هزار و یک نکته داشت و عدم انعکاس درست واقعیت‌ها بود. تقاضای ما از معاون حمل‌ونقل این است که موارد را در جلسه هم‌اندیشی مطرح کند اما برخی اعضا به جلسه هم‌اندیشی نمی‌آیند و صحن علنی را نیز ترک می‌کنند و نمی‌خواهند چیزی بشنوند. عده‌ای نمی‌خواهند کار انجام شود اما ما گزارش ۳۱ ماه کار را به تدریج ارائه خواهیم داد و مردم بعینه این گزارش‌ها را خواهند دید.